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The Difficult Doctrine of the Love of God

Eine Betrachtung in vier Kapiteln

The Difficult Doctrine of the Love of God - Carson, D. A.Das war das ers­te Buch Car­sons was ich bis­her gele­sen habe und  es hat mich in mehr­fa­cher Hin­sicht von der Qua­li­tät Car­sons als Bibel­leh­rer über­zeugt. In vier Kapi­teln zeigt er eine hohe Qua­li­tät als Aus­le­ger auf, erhält den Lese­fluss durch eine kla­re Argu­men­ta­ti­on auf­recht, ver­knüpft auch (heu­te) kom­pli­ziert gewor­de­ne Dok­trin mit einer Lebens­nä­he und argu­men­tiert dabei immer mit einem gro­ßen Ver­ständ­nis für alter­na­ti­ve Ver­ständ­nis­se. Nicht umsonst führt zelt­ma­cher aus: Car­son ist unstrei­tig einer der füh­ren­den Theo­lo­gen unse­rer Zeit, sei­ne Repu­ta­ti­on her­aus­ra­gend. Sei­ne Bücher loh­nen sich, sein Leben ist mehr als nur ein Vor­bild.

Zunächst unter­schei­det Car­son zwi­schen fünf Arten über die Lie­be Got­tes zu reden:

  • die inner­tri­ni­tä­re Lie­be in Gott
  • die Lie­be in der Vor­se­hung zur Schöp­fung
  • Got­tes Erlö­ser­lie­be zu sei­ner gefal­le­nen Welt
  • Got­tes bestimm­te und effek­ti­ve Lie­be zu sei­nen Erwähl­ten
  • Got­tes Lie­be, die an Bedin­gun­gen geknüpft ist

Car­son führt  aus, dass die aus­schließ­li­che Fixie­rung auf eine die­ser Kom­po­nen­ten schäd­lich ist:

If the love of God is exclu­si­ve­ly por­tray­ed as an invi­t­ing, year­ning, sin­ner-see­king, rather love­sick pas­si­on, we may streng­t­hen the hands of Armi­ni­ans, semi-Pela­gi­ans, Pela­gi­ans, and tho­se more inte­rested in God’s inner emo­tio­nal life than in his jus­ti­ce and glo­ry, but the cost will be mas­si­ve. The­re is some truth in this pic­tu­re of God, as we shall see, some glo­rious truth. (…)  If the love of God refers exclu­si­ve­ly to his love for the elect, it is easy to drift toward a simp­le and abso­lu­te bifur­ca­ti­on: God loves the elect and hates the repro­ba­te. Right­ly posi­tio­ned, the­re is truth in this asser­ti­on; strip­ped of com­ple­men­ta­ry bibli­cal truths, that same asser­ti­on has engen­de­red hyper-Cal­vi­nism. I use the term advi­sed­ly, refer­ring to groups wit­hin the Refor­med tra­di­ti­on that have for­bid­den the free offer of the Gos­pel. (…)  If the love of God is con­strued ent­i­re­ly wit­hin the kind of dis-cour­se that ties God’s love to our obedience (e.g., “Keep your­sel­ves in the love of God”), the dan­gers threa­ten­ing us chan­ge once again. True, in a church cha­rac­te­ri­zed rather more by per­so­nal pre­fe­rence and anti­no­mia­nism than god­ly fear of the Lord, such pas­sa­ges surely have some­thing to say to us. But divorced from com­ple­men­ta­ry bibli­cal utter­an­ces about the love of God, such texts may dri­ve us back­ward toward merit theo­lo­gy, end­less fret­ting about whe­ther or not we have been good enough today to enjoy the love of God — to be free from all the par­oxysms of guilt from which the cross alo­ne may free us. (S.21 f). In short, we need  all  of what Scrip­tu­re says on this sub­ject, or the doc­tri­nal and pas­to­ral rami­fi­ca­ti­ons will pro­ve dis­astrous.

Spä­ter räumt Car­son mit dem Vor­ur­teil auf, man kön­ne einem bes­se­ren Ver­ständ­nis der Lie­be Got­tes durch eine Simp­le Wort­stu­die näher kom­men. Wer hat das schon nicht mal gehört, die übli­che drei­tei­lung: Eros, Aga­pe und Phi­leo. Dabei über­baut man Aga­pe mit der Bedeu­tung einer „über­mensch­li­chen gött­li­chen Lie­be“, obwohl aga­pe auch ver­wen­det wird, um die schänd­li­che Lie­be Amnons zu Tha­mar zu beschrei­ben ( LXX 2 Sa  13,14) , die Lie­be des  Vaters zum Soh­ne aber auch mit phi­leo (Joh 5,20).   Wie­der­um wird aga­pe ver­wen­det, als Pau­lus schreibt, dass Demas die Welt lieb gewon­nen hat. Car­son geht sogar der his­to­ri­schen Ent­wick­lung die­ser Hal­tung nach und ent­deckt, dass die­se Fixie­rung auf den Ratio­na­lis­mus zurück­führt, der kei­ner­lei Emo­tio­nen in Gott dul­den woll­te. Dabei haben Chris­ten immer wie­der auch betont, dass Gott „lei­den­schafts­los“ ist, eine gute und wei­ße Dif­fe­ren­zie­rung ist nötig, um hier Waa­ge zu hal­ten:

Thus I am not sur­rep­ti­tious­ly retrea­ting to a noti­on of love that is merely wil­led altru­ism; I am not sug­ges­ting that God’s love be dis­sol­ved in God’s will. Rather, I am sug­ges­ting that we will suc-cess­ful­ly guard against the evils that impas­si­bi­li­ty com­bats if we reco­gni­ze that God’s “pas­si­ons,” unli­ke ours, do not fla­re up out of con­trol.  Our  pas­si­ons chan­ge our direc­tion and prio­ri­ties, domesti­ca­ting our will, con­trol­ling our mise­ry and our hap­pi-ness, sur­pri­sing and des­troy­ing or estab­li­shing our com­mit-ments. But  God’s “pas­si­ons,” like ever­ything else in God, are God’s Love and God’s Sover­eig­n­ty dis­play­ed in con­junc­tion with the full­ness of all his other per­fec­tions. In that frame­work, God’s love is not so much a func­tion of his will, as some­thing that dis­plays its­elf in per­fect har­mo­ny with his will — and with his holi­ness, his pur­po­ses in redemp­ti­on, his infi­ni­te­ly wise plans, and so forth.

Eine hilf­rei­che Aus­füh­rung zum Kom­pa­ti­bi­lis­mus run­det die Betrach­tung des Buches ab am Bei­spiel von Apg. 4,23−29. Klar wird, dass Pila­tus und die Juden eine kla­re und ech­te schuld trifft, und doch gera­de das Opfer Chris­ti durch den Wil­len Got­tes geschah.

Perhaps the most striking instan­ce of com­pa­ti­bi­lism occurs in Acts 4:23 – 29. The church has suf­fe­red its first whiff of per­se­cu-tion. Peter and John report what has hap­pen­ed. The church prays to God in the lan­guage of Psalm 2. Their pray­er con­ti­nues (4:27 – 28): “Inde­ed Herod and Pon­ti­us Pila­te met tog­e­ther with the Gen­ti­les and the peop­le of Isra­el in this city to con­spi­re against your holy ser­vant Jesus, whom you ano­in­ted. They did what your power and will had deci­ded befo­re­hand should hap­pen.” Note care­ful­ly: On the one hand, the­re was a ter­ri­ble con­spi­ra­cy that swept along Herod, Pila­te, Gen­ti­le aut­ho­ri­ties, and Jewish lea­ders. It was a con­spi­ra­cy, and they should be held accoun­ta­ble. On the other hand, they did what God’s power and will had deci­ded befo­re­hand should hap­pen. A moment’s reflec­tion dis­c­lo­ses that any other account of what hap­pen­ed would des­troy bibli­cal Chris­tia­ni­ty. If we pic­tu­re the cru­ci­fi­xi­on of Jesus Christ sole­ly in terms of the con­spi­ra­cy of the local poli­ti­cal aut­ho­ri­ties at the time, and  not  in terms of God’s plan (save perhaps that he came in at the last moment and deci­ded to use the death in a way he him­s­elf had not fore­se­en), then the ent­ailment is that the cross was an acci­dent of histo­ry. Perhaps it was an acci­dent cle­ver­ly mani­pu­la­ted by God in his own inte­rests, but it was not part of the divi­ne plan. In that case, the ent­i­re pat­tern of ante­ce­dent pre­dic­tive reve­la­ti­on is des­troy­ed:  Yom Kip­pur, the Pas­so­ver lamb, the sacri­fi­ci­al sys­tem, and so forth. Rip Hebrews out of your Bible, for a start.On the other hand, if someo­ne were to stress God’s sover­eig­n­ty in Jesus’ death, exul­ting that all the par­ti­ci­pants “did what [God’s] power and will had deci­ded befo­re­hand should hap­pen” (4:28), while for­get­ting that it was a wicked con­spi­ra­cy,  then Herod and Pila­te and Judas Isca­ri­ot and the rest are exo­ne­ra­ted of evil. If God’s sover­eig­n­ty means that all under it are immu­ne from char­ges of trans­gres­si­on, then all are immu­ne. In that case the­re is no sin for which ato­ne­ment is necessa­ry. So why the cross? Eit­her way, the cross is des­troy­ed. In short, com­pa­ti­bi­lism is a  necessa­ry  com­po­nent to any matu­re and ortho­dox view of God and the world. Ine­vi­ta­b­ly it rai­ses important and dif­fi­cult ques­ti­ons regar­ding secon­da­ry cau­sa­li­ty, how human accoun­ta­bi­li­ty should be groun­ded, and much more. I can­not pro­be tho­se mat­ters here.  (S. 53)

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An die­ser Stel­le möch­te ich auch auf die zahl­rei­chen Arti­kel von Han­ni­el Stre­bel zu Bei­trä­gen Car­sons ver­wei­sen, unter ande­rem auch eine Rezen­si­on zum sel­ben Werk.

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Hallo, ich bin Sergej und lese vor allem Bücher aus vergangenen Zeiten und Biographien. Als Familie wohnen wir im Südschwarzwald!

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